fredag den 29. august 2008

Findes der "gode krige" og "onde krige"?

Så er der føjet endnu nogle civile til tabslisten i Afghanistan, her iblandt 3 børn.

Dengang russerne bombede Gori, gik der en masse billeder verden rundt. Jeg husker især en ældre kone som sad i et bombekrater med blod i ansigtet og rakte hånden ud efter hjælp. Det er et af disse pågående billeder, som bare brænder sig fast i nethinden, og som man formegentlig for altid vil tage med sig.

Disse billeder er - hvor ubehagelige de end måtte være at se på - meget magtfulde, og kan ind imellem være i stand til at stoppe vanviddet der er en del af alle krige. Men hvordan kan det være at den slags billeder dukker op meget oftere, når de kommer fra krige vi IKKE har noget i klemme i?

Hvor er billederne af de 50-60 dræbte børn fra Afghanistan?
Ikke fordi jeg ville nyde at se det. Jeg bryder mig ikke specielt om at se sådanne billeder - men jeg bryder mig endnu mindre om at leve i et land hvor den slags billeder dukker op når det er andre der står bag forbrydelserne - men intet dukker op når vi eller vores allierede står bag.

50 døde børn - det er sku ikke hverdagskost - men ikke desto mindre kommer der altid væsentligt mere billedemateriale ud af konflikter hvor VI ikke har noget i klemme. Som om VORES krige er mindre beskidte end de andres? Som om VORES drab på civile gør mindre ondt på ofrene end deres? Som om VORES soldater begår færre fejl og forbrydelser end deres. Jeg går ud fra at der er masser af grædende mødre og forbitrede fædre i Afghanistan, som bare ikke kan trænge igennem, fordi deres børn tilfældigvis blev slået ihjel af dem som sidder tungt på mediestrømmen.

Vi bør vel kende konsekvenserne af vore valg her i vesten. Også de grusomme af dem. Det må være forudsætningen for at kunne kalde sig et oplyst demokrati? Hvis folk så billederne af 50 sønderbombede børn, 100 knuste forældre og tusinder familier i dyb sorg, så er jeg ikke sikker på at det ville være helt så nemt at tage krigsbeslutningerne for vore politikere. Som det er nu, er det på en underlig måde helt sterilt og pænt, at gå i krig. Bedøm selv forskellen på de to artikler jeg linker til øverst, og fortæl mig hvilken krig som fremstår mest umenneskelig? (Og det til trods for at den ældre kone ifølge artiklen rent faktisk overlevede - men som de skriver i artiklen: "...mange andre civile var angiveligt ikke så heldige").

Jeg tror ikke på at der findes rene krige. Men det er i hvert fald hyklerisk ud over alle kvalmende grænser, at vi blæser andres krigsforbrydelser op i store firfarvede gruopvækkende billeder på forsiderne, mens vore egne bliver til små notitser på side 4.

Ingen kommentarer: