European Aviation Safety Agency (EASA) mener tilsyneladende ikke at det udgør nogen sikkerhedsrisiko, at strømmen i cockpittet på fly fra Airbus' 320-serie pludselig kan gå ud. (Ingeniøren, Politiken) Det er ifølge Ingeniøren sket et halv hundrede gange - alle med heldige udfald, fordi det er sket på ikke kritiske tidspunkter, hvor piloterne har haft mulighed for at afbøde problemerne. Men hvis problemet en dag opstår i kritiske situationer som f.eks. midt under en landing, eller i uvejr om natten, hvor det er essentielt at piloterne kan se instrumenterne, kan det blive fatalt.
I Australien er det blevet påbudt at der skal være nødlys i cockpittet, som kan oplyse stand-by instrumenterne selv under strømsvigt. Et sådan påbud findes ikke i Europa og USA.
Opstår fejlen, så strømmen sætter ud i cockpittet, så findes der en modifikation der gør at piloterne kan genvinde kontrollen over flyet. Indtil videre er der dog ikke nogen krav fra luftfartsmyndighederne om at den modifikation skal foretages.
SAS har 12 fly af denne type i luften, hvoraf kun to har fået foretaget modifikationen. Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere Mytravel Airways A/S) har 7, hvoraf én så vidt jeg kan se er blevet modificeret.
Nu er det jo nemt at picke på SAS, fordi de er de store her i landet, men omvendt har de efter min mening så også en ekstra stor moralsk forpligtigelse til at tage sikkerheden seriøst, pga. deres position. SAS henholder sig i denne sag til at EASA ikke kræver modifikationen.
Det er ikke første gang at SAS tager for let på sikkerheden i luften. Jeg stødte for nogle år siden på et site af en tidligere luftkaptajn fra SAS, som blev upraktisk for SAS, fordi han insisterede på at sætte sikkerheden i højsædet.
Det er skræmmende læsning for en lægmand som mig, men jeg kan kun anbefale jer at læse det.
Candomblé, capoeira og den folkelige kultur
6 måneder siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar