tirsdag den 3. marts 2009

De stjæler vores lilla!

Jeg synes selv at jeg gør meget for at beskytte vores miljø, og spare på energien.

Jeg køber helst kun økologisk, selvom jeg ikke rigtig har råd til det. Jeg slukker altid pligtskyldigt de elekstriske apparater jeg ikke bruger, jeg har ingen transformatorer siddende i stik, uden det er fordi de bliver brugt. Vi har ikke tørretumbler, men hænger vores vasketøj til tørre på snor. Alle vores elpærer i huset undtagen én er sparepærer.

Ok - vi har en vandseng som nok bruger for meget strøm, og for den beder jeg om syndsforladelse - men den er for det meste dækket til med vattæpper, dyner og puder. Jeg har let ved at fryse om natten, og så er sådan en vandseng altså med til at højne min livskvalitet væsentligt.

Men hvad så med den ene glødetrådspære?

Den sidder på vores badeværelse, og jeg gruer for den dag EU har fjernet den sidste glødetrådspære. Jeg har så hårdt brug for den pære!

Når jeg får en splint i fingeren, så er der simpelthen ikke nogen sparepære (på under 50W) som duer til at se ordentligt. Så er det dagslys eller glødepæren der skal til!

Sparepærer er en rigtig god idé, og jeg kan finde på et hav af steder hvor de er rigeligt velfungerende. Men det spektrum af lys de udsender ER stadig for mangelfuldt til at de kan erstatte glødetråden fuldstændigt. Det er at stikke os blår (svagt orange eller koldt blåligt) i øjnene at påstå at det er ét fedt om det er en sparepære eller en glødetrådspære!

Nogle sparepærer er helt til grin; udsender væsentlig mindre lux end de lover, tænder først efter 30 sekunder, og er en halv evighed om at komme op i omdrejninger. Eller udsender sære gustne farver og en sundhedsskadelig stråling i tilgift.

For tiden har vi nogle udemærkede sparepærer i lamperne, og de udsender et lys som er om end lidt for svagt så nogenlunde udholdeligt i farverne. Men da vi havde købt en lille "diamant" af glas til vores datter, var vores overraskelse stor da hun pakkede den ud, og ærgrede sig over at den var drengefarvet blå. Havde de mon fået forbyttet den i butikken? Nej - den ER lilla, men kun i dagslys og lys fra glødepærer.

Jeg har prøvet at indfange farveforskellen på fotos til jer. Jeg har taget et billede af "diamanten" i sparepærelys og i dagslys. Jeg har ikke behandlet fotoene ud over at klistre dem sammen. Der er flere grunde til at effekten ikke er helt så tydeligt på fotoet som i virkeligheden. Det er i skrivende stund klart dagslys, og mit mørklægningsgardin viste sig ikke at kunne dække helt af for dagslyset. Billederne er taget med kameraets automatik, som ganske givet kompenserer for det manglende lys, og muligvis også roder med hvidballancen.

Alligevel synes jeg at det er ret tydeligt at det lilla skær diamanten har i dagslys er komplet forsvundet når dagslyset er fjernet. I må så tage mit ord for at effekten er meget mere udtalt med det blotte øje! Døm selv - har de "to" diamanter samme farve?



Jeg er sikker på at vi alle bliver lidt nemmere depressive, når vi bliver berøvet de flotte farver i vores hverdag! Vi bliver ufrivilligt sansedepriveret i vores iver efter at spare på energien. Hvis der ikke findes nogen undersøgelser af hvad det gør ved os at vi pludselig vandrer rundt i en ørken af slatne matte møg-farver, så vil jeg på det kraftigste opfordre til at de bliver lavet inden vi sender alle glødetrådene på pension!

Jeg er helt overbevist om at det betyder meget for os, at vi pludselig kun får udvalgte bølgelængder ind gennem øjnene.

Tænk bare på hvor meget sollyset betyder for vores humør. Det er ikke uden grund at man behandler vinterdepressioner med lys.

Folk eksploderer af liv om foråret, når solen kommer tilbage fra sit triste vintergrå, og bader os i alle mulige flotte nuancer. Her i det høje nord har vi slet ikke dagslys nok i vinterhalvåret til at vi kan nøjes med den fattige smule farver sparepærerne under os.

Jeg siger ikke at teknologien aldrig vil få niveauet på sparepærerne op på en acceptabel højde - men vi er bare slet slet ikke dér endnu (se et par frygtindgydende spektogrammer her)!


En helt anden ting er at folk generelt ikke er opmærksomme på hvor besværlige sparepærer er at slippe af med igen. De er smækfyldt med farlig kemi og ryger de i husholdningsaffaldet, så har vi bare et nyt miljømæssigt problem om ganske få år!

Det kan en god folkeoplysningskampagne sikkert bedre væsentligt - men hvis det er hele EU der stopper glødepærerne - hvem ved så hvor gode de er til folkeoplysning og genanvendelse i Italien, England, Grækenland, Polen eller Bulgarien?

Så inden politikerne gør alvor af deres trusler om at forvandle hele EU efter solnedgang til den triste gråbrune masse vi troede var gået i døden med det gamle sovjet, så har jeg tænkt mig - for mit gode humørs skyld - at hamstre et halvt livs forbrug af glødepærer i rent selvforsvar!

---[ Update 3/3 2009 15:53 ]---

Jeg har lige set et af indlæggene i debatten om Politikens artikel om PH5 lamper, som jeg gerne vil have lov til at tilslutte mig. Det er Ruben Blædel fra Humlebæk som skriver:

"den traditionelle glødepære "koster" meget mindre i CO2 at producere - den giver næsten ingen belastning af miljøet når den skal bortskaffes - i 8 af årets 12 måneder afgiver den et positivt varmebidrag til rumopvarmning - i de 4 resterende bruges den så lidt pga de lange lyse dage. Den har et klart bedre lys til alle formål - Forbud mod glødepræren er hul i hovedet i norden"

Hvordan kan vi drømme om at lave en ensartet lys/energi politik på tværs af lande med så forskellige antal årlige solskinstimer som Grækenland og Sverige?

Ingen kommentarer: