torsdag den 3. juli 2008

Velkommen til min verden

Havde du spurgt mig for et år siden, ville jeg have forsvoret at jeg nogensinde skulle få mig en blog. Om ikke af andre grunde, så fordi jeg er tilstrækkeligt paranoid til at forestille mig at jeg kun hjælper alle verdens mere eller mindre berettigede hemmelige tjenester og/eller forbrydere med at udlevere mig selv.

Hvorfor har jeg så oprettet denne blog? Jeg tror ikke selv at det handler om den trang til selviscenesættelse og exibitionisme som det er mit indtryk driver mange bloggere. Jeg føler ikke noget videre behov for at definere mig selv ud fra en blog (eller også er det i hvert fald for mig ubevidst ;-) )

Jeg tror mere at det er muligheden for at kommentere verden. Jeg følger med i min omverden så godt jeg nu kan, og for tiden forekommer det mig at mange ting bevæger sig i retninger jeg ikke bryder mig om. Jeg ved ikke om det er fordi jeg er ved at blive en mavesur gammel mand, eller om det virkelig er resten af verden der er ved at gå af lave - men ret beset er det vel også ligegyldigt. Hovedsagen er at jeg alt for ofte brænder inde med mine kommentarer.

Jeg er, som jeg skriver i min "om mig" klumme, ret principfast. Når nogen så træder mig over mine principper, så lader jeg det gerne gå ud over min hårdt prøvede kæreste, mine venner, eller hvem som nu orker at høre på mig. Hvis det er særlig grælt skriver jeg et læserbrev som måske/måske ikke bliver optaget i en avis.

Ved at skrive i en blog, vil jeg nemt kunne få afløb for mine frustrationer, uden at belemre dem som ikke er interesseret. Men hvis bloggen kun har selvterapeutisk formål, kunne jeg måske nøjes med en dagbog, kunne du her indvende. Det ville være rigtigt, hvis det ikke var fordi en stor del af mit afløb handler om at få lejlighed til at sige fra. Offentligt at kunne sige IKKE I MIT NAVN, når jeg føler at jeg bliver taget til indtægt for noget jeg ikke vil stå inde for. Det duer ikke, hvis det ikke sker offentligt!

Hvad har jeg så tænkt mig at skrive om? Det der som regel trigger min indre mavesure læserbrevsskribent handler gerne om svindende demokratiske rettigheder, øget overvågning, manglende ytringsfrihed, eller manglende beskyttelse af dem som bruger deres ytringsfrihed.

Ind imellem er det bare debat indlæg fra folk eller grupper jeg ikke bryder mig om, hvad enten det er Søren Pind, CEPOS eller Johnni Hansen. Eller den stigende trang til at mågestelificere hele danmark, så vi alle sammen kan være fælles om wienerbrød og xenofobi ved havelågen. Det bekymrer mig som dansker at der bliver stadigt mindre plads til anderledes tænkende, og det bekymrer mig som københavner at vi måske ikke har Christiania længere om 5 år. Alt sammen fordi regeringen og DF pinedød vil have at vi alle skal være så ens. Det er ikke et sundhedstegn for et samfund at være homogent!

Jeg glæder mig helt til at komme igang her, så jeg kan få lidt afløb. Du skal være velkommen til at følge mine udgydelser, velkommen til at kommentere, og ligeså velkommen til at lade være.
Du kan trygt regne med at jeg vil komme med en masse venstreorienteret pacifist sludder, så hvis du ikke bryder dig om den slags, så lad være med at spilde din tid her. Hvis du vil overbevise mig om neoliberalismens lyksagligheder, så er du velkommen til at prøve - men regn ikke med den store success - du ved gamle hunde og nye tricks ;-)

Ingen kommentarer: