torsdag den 3. juli 2008

Krig mod terror - det 21. århundredes Don Quijote?

Her i mit første aldeles uprovokerede indlæg vil jeg harcelere lidt over terrorlovgivningen og den såkaldte "Krig mod terror" vi allesammen burde forholde os meget mere til.

Jeg kan ved alt helligt ikke forstå hvordan man kan "erklære krig mod terror"??? Du kan erklære krig mod et land, mod en gruppe eller sågar mod et system. Krig mod Afghanistan, javel. Krig mod Taliban, ok. Krig mod Al-Qaida, måske. - men Krig mod terror ... ??? De kunne lige så godt have erklæret krig mod forkølelse, krig mod regnbyger - eller måske bare have sagt det som det var: at de ønskede at bringe vesten ud i en uendeligt varende krig, hvor de til hvert en tid kunne påkalde sig undtagelsesrettigheder fordi vi "er i krig".

I mine øjne er begrebet "krig mod terror" intet andet end et retorisk kunstgreb som ifølge Bush og den såkaldte koalision af velvillige (som Danmark meget mod min vilje desværre er en del af) gør, at de kan tilsidesætte alt hvad verden har kæmpet for at opnå af spilleregler siden anden verdenskrig.

Klaveret spiller heldigvis ikke sådan. SELVFØLGELIG IKKE! (både højesteret i USA og højesteret i DK er så småt begyndt at vende tommelen nedad) Men det tager åbenbart tid at afsløre dette globale fupnummer, og indtil da misbruger selv den usleste lille klaphat på kloden det af Bush administrationen indførte nye regelsæt til at definere sine fjender som terrorister og så ellers klø på med overtrædelser af alle gældende internationale spilleregler.

Og hvad så med os i lille hyggelige Danmark? Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra at vi er blevet en besættelsesmagt i en af FN ulovligdømt angrebskrig. Hvis vi ser bort fra at vi overtræder geneve konventionen ved ikke alene at undlade at presse på for at få vores krigspartnere til at afstå fra tortur, men ligefrem har fodret dem med vores krigsfanger, og vi i øvrigt helt åbent tillader vores efterretningsvæsner at bruge oplysninger fremkommet under tortur. Hvis vi ser bort fra at Anders Fogh og Per Stig Møller skal stilles for krigsforbryderdomstolen i Haag, for deres deltagelse i det helt igennem ulykkelige forløb i Irak (og nej - jeg syntes for the record heller ikke at Saddam var en specielt glorværdig leder - men hvis det retfærdiggør det folkemord vi har været/er vidne til nu, så er der en del andre ledere heriblandt både diktatorere, demokratisk valgte og næsten valgte som f.eks. Bush der burde stå for skud).

Hvis vi nu ser bort fra alle disse store udenrigspolitiske ting - hvordan går det så i vores andedam?

Vi har også fået os en terrorlovgivning sådan som man åbenbart er nødt til at have her i det enogtyvende århundrede. Jeg bliver mindet om at jeg er et potentielt bombemål hver eneste gang jeg passerer Hovedbanen eller Nørreport. Jeg bør naturligvis huske at være bange, og leve med hovedet bøjet i frygt. Men hvordan er det nu det er gået med al den her terror? Loven er mig bekendt kun brugt successfuldt et par gange. Det har handlet om præventive anholdelser af fodboldbøller og domsfældelse af nogle Greenpeace aktivister. ... Jeg går ikke ud fra at jeg behøver skrive at det ikke lige er mit arketypiske billede på terrorister?

Så har der været et par i medierne højt profilerede "terrorsager", men det efterfølgende retsspil har mig bekendt været noget mindre højtravende. Og selvfølgelig dertil et ukendt antal "administrative udvisninger" - det vil sige udvisninger hvor de udviste er stillet fuldstændig uden retssikkerhed af nogen form. De får ikke engang at vide hvorfor de skal forlade landet, for slet ikke at tale om lejlighed til at forsvare sig eller appellere udvisningen. Den måbende befolkning (jeg måber i hvert fald!) må ikke engang få at vide hvor ofte dette retsmæssige sorte hul suger menneskeskæbner til sig. Jeg har ualmindeligt svært ved at se hvordan det kan true landets sikkerhed at befolkningen skulle få at vide hvor mange gange folk bliver smidt på porten uden hverken grund eller basale rettigheder. Nærmest omvendt! Hvis jeg skal finde mig i at blive mindet om at jeg er et civilt bombemål hver eneste dag - så vil jeg sku egentlig også gerne vide hvor mange bitre rabiate folk med nu berettiget had mod mit land der bliver produceret her!

Det vil alt i alt sige at vi i Danmark 2008 har givet afkald på en god bid retssikkerhed fordi nogle rabiate idioter for 7 år siden styrtede fly ind i et par højhuse tusindevis af kilometer herfra?? Er det bare mig der ikke rigtigt kan få det til at hænge sammen?

Ingen kommentarer: